Infozákon - žiadosti
Žiadosti o sprístupnenie informácií v zmysle zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií)
V zmysle zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) (ďalej len „zákon o slobode informácií“ alebo „zákon“) Miestny úrad mestskej časti Bratislava – Nové Mesto pravidelne aktualizuje internetovú stránku www.banm.sk, kde občania môžu získať informácie o dianí v mestskej časti Bratislava-Nové Mesto (ďalej len „mestská časť“).
Mestská časť je podľa zákona o slobode informácií osobou povinnou, na základe čoho je povinná sprístupňovať informácie, ktoré má k dispozícii, a to za podmienok a spôsobom, ktoré ustanovuje zákon.
Mestská časť je povinná každému sprístupniť informácie, ktoré má k dispozícii bez preukázania právneho alebo iného dôvodu alebo záujmu, pre ktoré sa informácie požadujú.
Informačná povinnosť mestskej časti sa podľa zákona o slobode informácií nevzťahuje na názory, budúce rozhodnutia a vytváranie nových informácií. Za informáciu na účely zákona nepovažujú ani stanoviská a výklady k právnym predpisom ku konkrétnym problémom fyzických osôb a právnických osôb.
Kde a ako môžem podať žiadosť o sprístupnenie informácie?
Informácie o iných skutočnostiach z činnosti samosprávy mestskej časti, ktoré neboli trvale zverejnené, môžu fyzické a právnické osoby získať podaním žiadosti o sprístupnenie informácie (ďalej len „žiadosť“) na miestnom úrade mestskej časti nižšie uvedeným spôsobom:
- ústne (osobne) alebo telefonicky u poverených zamestnancov kancelárie prednostu (ďalej len „poverený zamestnanec“);
- e-mailom, zaslaním na adresu podatelna@banm.sk;
- listinne poštou zaslaním (alebo osobným doručením) na adresu Miestny úrad Bratislava-Nové Mesto, Junácka 1, 832 91 Bratislava,
- elektronicky cez elektronickú službu Poskytovanie informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám (pre odoslanie podania elektronicky je potrebné prihlásenie pomocou eID karty). Elektronický formulár je potrebné elektronicky podpísať.
Môžem svoju žiadosť smerovať aj konkrétnemu zamestnancovi na e-mail?
Radšej nie. Žiadosť o sprístupnenie informácií zasielajte výlučne na vyššie uvedený e-mail. Ak takúto žiadosť budete smerovať na e-mail konkrétneho zamestnanca Miestneho úradu mestskej časti môže sa stať, že si ju z dôvodu jeho neprítomnosti neprečíta, a tak nebude môcť Vašu žiadosť včas vybaviť.
Čo musí moja žiadosť obsahovať?
Každá žiadosť musí v zmysle § 14 ods. 2 zákona obsahovať:
- označenie povinnej osoby, ktorej je žiadosť určená;
- identifikácia žiadateľa (meno a priezvisko, adresa bydliska ak je žiadateľom fyzická osoba, u právnickej osoby názov, obchodné meno a sídlo);
- presné označenie, čoho sa informácia týka,
- akým spôsobom sa má informácia poskytnúť (ústne, písomne, telefonicky, mailom, rozmnožením materiálu a pod.).
Čo ak moja žiadosť tieto informácie neobsahuje?
Ak žiadosť neobsahuje požadované údaje v zmysle § 14 ods. 2 zákona, vyzve mestská časť žiadateľa, aby v určenej lehote, ktorá nesmie byť kratšia ako 7 dní, aby žiadosť doplnil. Ak tak žiadateľ v určenej lehote neurobí, žiadosť odloží.
Aké sú spôsoby vybavenia žiadosti?
- Ak ide o informácie, ktoré už boli zverejnené, mestská časť najneskôr do 5 dní od podania žiadosti oznámi žiadateľovi, že daná informácie už bola trvale zverejnená a uvedie, kde ju môže nájsť.
- Ak mestská časť nemá požadované informácie k dispozícii a má vedomosť o tom, že možno požadované informácie získať, postúpi žiadosť do 5 dní odo dňa jej doručenia inej povinnej osobe, ktorá má požadované informácie k dispozícii, inak žiadosť odmietne rozhodnutím.
- Mestská časť žiadosť vybaví bez zbytočného odkladu, najneskôr však do 12 pracovných dní (od 1.3.2025 do 12 pracovných dní) odo dňa doručenia žiadosti alebo odo dňa odstránenia nedostatkov žiadosti a do 15 pracovných dní, ak sa sprístupňuje informácia nevidomej osobe v Braillovom písme. Zo závažných dôvodov ustanovených zákonom môže povinná osoba predĺžiť vybavenie žiadosti o 8 pracovných dní alebo o 15 pracovných dní, ak sa sprístupňuje informácia nevidomej osobe v Braillovom písme.
- Ak mestská časť ako povinná osoba má všetky požadované informácie k dispozícii; a neexistuje zákonný dôvod obmedzenia prístupu k informáciám; sprístupní požadované informácie spôsobom, ktorý uviedol žiadateľ vo svojej žiadosti ako navrhovaný spôsob sprístupnenia informácií.
- Ak mestská časť žiadosti nevyhovie hoci len sčasti (najmä ak niektoré informácie nemá k dispozícii alebo ak niektoré informácie nesprístupní z dôvodu zákonného obmedzenia prístupu k informáciám) vydá o tom rozhodnutie o nesprístupnení informácií, ktoré musí obsahovať všetky náležitosti v zmysle zákona č. 71/1967 Zb. správnom konaní (správny poriadok).
- Mestská časť žiadosti nevyhovie aj vtedy, ak požadované skutočnosti majú charakter utajenia (služobné tajomstvo, ochrana osobnosti a osobných údajov, daňové a poplatkové tajomstvo, obchodné tajomstvo a niektoré ďalšie utajované skutočnosti).
- Ak mestská časť v lehote 8 pracovných dní (od 1.3.2025 do 12 pracovných dní) neposkytne žiadateľovi požadovanú informáciu a ani nevydá rozhodnutie o jej nesprístupnení, predpokladá sa, že vydala rozhodnutie o nevyhovení žiadosti, tzv. fiktívne rozhodnutie.
Aké sú moje možnosti, keď mestská časť nesprístupní požadované informácie?
Ak mestská časť Vašej žiadosti nevyhovie, či už úplne alebo sčasti a vydá rozhodnutie o nesprístupnení informácií, alebo vydá tzv. fiktívne rozhodnutie máte právo podať odvolanie voči rozhodnutiu, a to do 15 dní odo dňa doručenia rozhodnutia. Odvolanie sa podáva na orgáne, ktorý rozhodnutie vydal alebo mal vydať v prvom stupni, a to na Miestnom úrade mestskej časti Bratislava-Nové Mesto, Junácka 1, 832 91 Bratislava.
Odvolanie môžete podať:
- ústne (osobne) alebo telefonicky u poverených zamestnancov kancelárie prednostu;
- listinne poštou zaslaním (alebo osobným doručením) na adresu Miestny úrad Bratislava-Nové Mesto, Junácka 1, 832 91 Bratislava,
- elektronicky cez elektronickú službu Poskytovanie informácií podľa zákona o slobodnom prístupe k informáciám (pre odoslanie podania elektronicky je potrebné prihlásenie pomocou eID karty). Elektronický formulár je potrebné elektronicky podpísať.
Ak orgán, ktorý rozhodnutie vydal alebo mal vydať v prvom stupni, čiže Miestny úrad mestskej časti Vášmu odvolaniu vyhovie, vydá o tom rozhodnutie v lehote do 30 dní odo dňa doručenia Vášho odvolania a požadované informácie sprístupní.
Ak Miestny úrad mestskej časti Vášmu odvolaniu nevyhovie, v lehote do 30 dní odo dňa doručenia odvolania postúpi Vaše odvolanie na rozhodnutie druhostupňovému orgánu, starostovi. Starosta v lehote do 15 dní od doručenia odvolania rozhodne o odvolaní.
Sú so sprístupnením informácií spojené nejaké poplatky?
Informácie sa sprístupňujú bezplatne s výnimkou úhrady vo výške, ktorá nesmie prekročiť výšku materiálnych nákladov spojených so zhotovením kópií, so zadovážením technických nosičov a s odoslaním informácie žiadateľovi. Mestská časť môže požadovať aj úhradu účelne vynaložených nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií (účinné od 1.3.2025).
Ak bude mestská časť za poskytnutie informácie požadovať úhradu účelne vynaložených nákladov za mimoriadne rozsiahle vyhľadávanie informácií, písomne oznámi túto skutočnosť spolu s výškou úhrady žiadateľovi v lehote do 5 pracovných dní. Z oznámenia musí byť zrejmé, na základe akých skutočností a akým spôsobom bola výška úhrady mestskou časťou vyčíslená. Žiadateľ môže proti vyčísleniu úhrady podať námietku, o ktorej rozhodne odvolací orgán, čiže starosta tak, že vyčíslenie úhrady potvrdí alebo zníži, ak mestská časť nevyhovie námietke. Poskytnutie takýchto informácií je podmienené zaplatením úhrady požadovanej mestskou časťou. Ak žiadateľ do 7 dní odo dňa doručenia oznámenia túto úhradu nezaplatí a zároveň nepodá námietku, mestská časť žiadosť odloží. Odo dňa odoslania oznámenia až do dňa pripísania úhrady na účet mestskej časti neplynie lehoty na vybavenie žiadosti (účinné od 1.3.2025).
Ak v súvislosti so sprístupnením informácií vzniknú mestskej časti materiálne náklady spojené so zhotovením kópií, obstaraním technických nosičov dát a odoslaním informácie presahujúce sumu 5 EUR, vystaví mestská časť žiadateľovi Platobný poukaz v súlade so Sadzobníkom úhrad.
Náklady na sprístupnenie informácie prístupnou formou osobe so zmyslovým postihnutím znáša mestská časť.
Sadzobník úhrad za sprístupňovanie informácií
Sprístupnené informácie
- Sprístupnené informácie za rok 2025
- Sprístupnené informácie za rok 2024
- Sprístupnené informácie za rok 2023
- Sprístupnené informácie za rok 2022
- Sprístupnené informácie za rok 2021
- Sprístupnené informácie za rok 2020
- Sprístupnené informácie za rok 2019
- Sprístupnené informácie za rok 2018
- Sprístupnené informácie za rok 2017
- Sprístupnené informácie za rok 2016
- Sprístupnené informácie za rok 2015
- Sprístupnené informácie za rok 2014
- Sprístupnené informácie za rok 2013